Megjelent a RELA (European Journal for Research on the Education and Learning of Adults) legújabb száma (Vol14/No.3.):

Inclusion, Adult Education and Social Justice/Befogadás, Felnőttoktatás és Társadalmi Igazságosság

Az Európai Felnőttoktatás-kutatási Társaság folyóiratának tematikus gyűjteménye valóban kurrens témát dolgoz fel, melyben igazán reflektív elemzések járják körül a felnőttek tanulását befolyásoló kérdések sokaságát, különös tekintettel a részvétel és kirekesztés/kirekesztődés, a befogadás, vagy éppen az állampolgárság és tanulás összefüggéseire. Ugyanakkor megjelennek a voltaképpen ötven esztendővel ezelőtt a nemzetközi felnőttoktatási környezeteben azonosított és megnevezett ún. célcsoportok (ma úgynevezett sérülékeny és alul reprezentált, vagy marginalizált társadalmi csoportok) tanulási részvételét érintő kérdések egyaránt.

A tematikus szám írásai egyúttal tükröt tartanak a döntően foglalkoztatási eszközként értelmezett felnőttoktatási és képzési világnak, hogy ne feledje társadalmi szerepét és felelősségét a cselevő közösségek, továbbá a kritikus gondolkodás és a felnőttek vonatkozásában az ún. önirányított tanulás előmozdítást szem előtt tartó elvek képviselete kapcsán.


A gyűjtemény az alábbi témákban hoz elemző írásokat:

  • The paradox of exclusion through inclusion. Interpreting inclusion from a critical pedagogical perspective
  • Critical social theory, inclusion, and a pedagogy of hope. Considering the future of adult education and lifelong learning
  • Citizenship, learning and social inclusion. An interrogation of EU-funded welfare projects in Sweden
  • Social exclusion in public policies and the micropolitics of an association founded by migrants
  • Towards a post-humanist design for educational inclusion. Proposing a study pedagogy for litter polluted critical zones
  • Teachers’ approaches to social inclusion in second language teaching for adult migrants
  • ‘Special offers for target groups that otherwise would not have been reached’. Social participation through regional networks in adult literacy and basic education – A multiple-case study
  • Adult education and belonging . A view from Ecuador

Az elemzések alkalmat adnak arra is, hogy értelmezzük a felnőttoktatás társadalmi szerepét és funkcióját Durkó Mátyás iránymutatásai alapján és hogy ha nem is értenénk egyet az elemzések minden fókuszával, vagy az azokban felbukkanó narratívákkal, ezzel együtt is az egyes írásokban rejlő megközelítések gazdagítják a felnőttek tanulását és tanítását érintő gondolkodásunk horizontját. 

A RELA aktuális száma itt érhető el:

https://rela.ep.liu.se/issue/current