[EPALE newsletter] Egy évtized – ünneplés és jövőtervezés
Kedves EPALE tagok!Képzeljünk el az éjszakai Európát, amelyet nem városfények, hanem történetek világítanak meg – azok a pillanatok, amikor a tanulás valódi változást hozott valakinek az életében. Egy képző új módszert talál. Egy közösség közös nevezőre jut. Egy oktató felfedezi egy tanuló rejtett képességeit. Ezek a történetek nem elszigetelten léteznek, hanem egy nagyobb egész részei: egy élő hálózaté, amely a kontinens felnőttképzési világát formálja.Az EPALE tíz éve dolgozik azon, hogy közösséget alkosson, és új lehetőségeket teremtsen. Ebben a hírlevélben bemutatjuk a 2025. évi Közösségi történetek gyűjteményt – egy kollekciót, amely az európai felnőttkori tanulás erejét és sokszínűségét mutatja be. De az évforduló nem csak a visszatekintésről szól. A brüsszeli októberi Közösségi Konferencia tapasztalatai és egy új podcast az MI tanulásra gyakorolt hatásáról mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az EPALE továbbra is támogatást nyújtson a jövő kihívásaiban.Közben megjelent a 2025-ös Oktatási és Képzési Figyelő, amely fontos figyelmeztetést hordoz: az EU felnőtt lakosságának mindössze 39,5%-a vesz részt tanulásban, és minden ötödik felnőttnek gondot okoz az alapvető írás-, olvasás- és számolási készségek használata. Soha nem volt még ennyire szükség a felnőttkori tanulásra.Tartson velünk, tekintsük át együtt az elmúlt tíz év eredményeit, ünnepeljük meg azokat a történeteket, amelyek meghatározzák közös céljainkat, és lépjünk tovább együtt a felnőttkori tanulás következő fejezete felé. Kapcsolódás múlt, jelen és jövő között Októberben a felnőttképzési és felnőttoktatási közösség Brüsszelben és online is összegyűlt, hogy megünnepelje az EPALE 10 évét. A 2025-ös Közösségi Konferencia a „Passages” (Átmenetek) témája köré épült, és azt mutatta be, hogyan változott a terület az elmúlt évtizedben, és milyen irányba tart. A kétnapos esemény sokféle témát érintett az MI lehetőségeitől és az Erasmus+ jövőjétől kezdve a történetmesélés új formáin át egészen a jövő készségéig. Olvasson tovább, hogy megtudja, mi tette ezt az eseményt különlegessé!► Nézze meg az összefoglalót!► Tekintse meg a teljes konferenciát!EPALE Podcast angol nyelven – Mit jelent valójában az MI a tanulás vonatkozásában? A mesterséges intelligencia gyorsan alakítja át, hogyan keresünk, dolgozunk fel és osztunk meg információkat. Hogy mindez hogyan hat a gondolkodásunkra és kognitív képességeinkre, még kevéssé ismert. Az EPALE Podcast legújabb részében Heini Huhtinen Dr. Nataliya Kosmynával beszélget, aki az MIT Media Lab Fluid Interfaces csoportjának kutatója, a Google vendégkutatója, valamint a neurotechnológiai etika UNESCO szakértője.► Hallgassa meg a podcastot!Oktatási és Képzési Figyelő 2025 Az Európai Bizottság közzétette a 2025-ös Oktatási és Képzési Figyelőt, amely áttekintést ad az EU oktatási rendszereinek eredményeiről és kihívásairól. Az idei fókusz a STEM-területeken (természettudomány, technológia, mérnöki és matematika) van, hiszen ezek kulcsfontosságúak Európa versenyképessége és stratégiai önállósága szempontjából.A jelentés a felnőttkori tanulás helyzetét is vizsgálja: az EU-ban a felnőttek 39,5%-a vesz részt valamilyen tanulási formában, ami jóval elmarad a 2030-ra kitűzött 60%-os céltól. Emellett a felnőttek 21,8%-a alapvető írási és számolási készségekben is hiányosságokkal küzd – és ez az arány az elmúlt tíz évben több tagállamban is nőtt.► Tudjon meg többet! |
Kedves EPALE tagok!