Tervezett konferencia program 2025

21. MELLearN Felsőoktatási Lifelong Learning Konferencia

Helyszín: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar

Időpont: 2025. május 22.

Téma: A Lifelong Learning Ökoszisztéma Fejlesztésének kérdései és kihívásai/ Trends and Issues of Developing Lifelong Learning Eco-systems

Tervezett program

09.30 – 09.50 Köszöntők
Köszöntőt mond:
Levezető elnök:

09.50 – 12.20 Plenáris előadások
Felkért előadók:
1., European University Alliance – EUGLOH-partnerség – SZTE nagyprojekt, előadók:
– az UniPorto részéről Carla Carmelo Rosa (EUGLOH academic leader, UniPorto)
– az UniNoviSad részéről Nina Jojić (EUGLOH WP5 manager, University of Novi Sad) LLL-szakértők felkérése plenáris előadásra/ TBC
2., Lifelong Learning Ecosystems előadás – University of Utrecht_NL – előadói egyeztetés alatt/TBC
3., Tarkó Klára – SZTE JGYPK (EUGLOH-partner): Az élethosszig tartó tanulás egészségfejlesztő szerepe

Kérdések, hozzászólások
Levezető elnök:

Absztraktok:

Tarkó Klára: Az élethosszig tartó tanulás egészségfejlesztő szerepe
Az egészség holisztikus értelmezésében a testi, érzelmi, spirituális, társas és társadalmi
egészségdimenziók mellett szerepel a tiszta és következetes gondolkodás képességét kifejező
mentális egészségdimenzió (Scriven, 2010; Benkő, 2019), melyben segítségünkre van a
tanulással, önműveléssel töltött életmód. Az egészségfejlesztés alapdokumentuma, az Ottawai
Karta (WHO, 1986; in. Benkő és Tarkó, 2005) az egészség alapvető feltételei és forrásai közé
sorolja az oktatást. Hangsúlyozza továbbá az egészség szempontjából kedvező környezetet, az
információkhoz való hozzáférést, az egészséges választást lehetővé tévő képességek és
lehetőségek kialakítását, valamint azt, hogy az egyént képessé kell tenni az egész életen át
tartó tanulásra. Az egészség szalutogenetikus értelmezésében a tudás, a kulturális tőke és az
intelligencia olyan Általános Rezisztencia Erőforrások, amelyek segítik a hatékony
feszültségkezelést és így koherencia-érzetünk alakulását (Benkő, 2019). Az élethosszig tartó
tanulás tehát hozzájárul egészségünk megőrzéséhez, fejlesztéséhez, egészségesélyeink
javításához, szervezeti keretei a mindennapi életünk színtereihez kapcsolódnak és egyik
kiemelt színtere a felsőoktatás. Az előadás az elméleti keretek bemutatása után a Szegedi
Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán folyó egészségfejlesztő
szakemberképzésről is átfogó képet ad.

In the holistic understanding of health, in addition to the physical, emotional, spiritual, social
and societal dimensions of health, there is also a mental health dimension, which expresses
the ability to think clearly and consistently (Scriven, 2010; Benkő, 2019) and is supported by
a lifestyle of learning and self-education. The Ottawa Charter (WHO, 1986; in. Benkő and
Tarkó, 2005), the core document of health promotion, lists education as a fundamental
prerequisite and resource for health. It also stresses the importance of a health promoting
environment, access to information, the development of skills and opportunities to make
healthy choices, and the need to enable individuals to engage in lifelong learning. In the
salutogenic understanding of health, knowledge, cultural capital and intelligence are General
Resistance Resources that help us to cope with stress effectively and thus develop a sense of
coherence (Benkő, 2019). Lifelong learning thus contributes to the maintenance and
promotion of our health and to the improvement of our health opportunities, its organisational
framework is linked to the settings of our everyday life, and one of its major settings is higher
education. After outlining the theoretical framework, the presentation gives a comprehensive
overview of the education of health promotion professionals at the Juhász Gyula Faculty of
Education, University of Szeged.

12.20 – 13.10  Ebédszünet

13.10 – 14.10 Kerekasztal beszélgetés:
Magyar felsőoktatási intézmények részvételével zajló European University Alliance/Európai Egyetemi Szövetségek programjai – kerekasztal beszélgetés partner egyetemi, TKA és MRK részvétellel
Felkért hozzászólók:

Kérdések, hozzászólások
Levezető elnök:

14.30 – 17.30 Szekció munka:

A., EUGLOH LLL-Living Lab Műhely (ENG)
B., How can eco-system-based appproach support the quality developments in Higher Education?/ Hogyan segíti az oktatás minőségének fejlesztését az ökoszisztéma-alapú megközelítés a felsőoktatásban?
C., Sustainability and AI: Potential and Challenges of ESG-based Developments of LLL Ecosystems/ Fenntarthatóság és mesterséges intelligencia: A Lifelong Learning ökoszisztéma ESG-alapú fejlesztésének lehetőségei és kihívásai
D., Basic Skills, Flexible pathways and micro-credentials for a greener future/Alapkészségek, rugalmas tanulási utak és a mikrotanúsítványok szerepe (EPALE szekció)
E., Librarians and AI: Adaptation to technological challenges/Könyvtárosok és mesterséges intelligencia: alkalmazkodás a technológiai kihívásokhoz Szekcióvezető: Varga Katalin
F. Higher Education and Adult Learning and Education/Felsőoktatás – Felnőttoktatás
G.,Innovations in Teacher Training: The Role the MA in Natural Science-Environmental Studies in the Promotion of Innovation and of Sustainability/Innovációk a tanárképzésben: A természettudomány – környezettan szakos tanárképzés és szerepe az innovációban, fenntarthatóságban
H., Sustainability issues of Organisational Learning and Development/Fenntarthatósági kérdések a szervezeti tanulás és fejlesztés folyamatában
I., GreenComp and Green Skills/Zöldkompetenciák és Zöld Készségek (A koncepciótól a tananyag-fejlesztésig)
J., Green Campus – green metrics/ZöldCampus – mérési eszközrendszer
K., Community learning and citizen Science/Közösségi tanulási formák és az állampolgár szerepeinek feltárása Szekcióvezető: Laki Ildikó
L., Inclusion and RPL – alternative ways to foster green education/Befogadás és előzetes tudás elismerése/validációja – a környezeti nevelés alternatív útjai
M., Special Workshop for Doctoral Students/Doktorandusz hallgatók szekciója (HUN/ENG) Szekcióvezető: S. Dinnyés Katalin Julianna és Kovács Tamás
N., Open Science Symposium to Support University LLL/Felsőoktatási LLL támogató OpenScience Szimpózium a L’Harmattan Kiadóval partnerségben

17.30 – 18.00 Az egyes szekciók munkáinak rövid összefoglalása

A 2026. évi 22. évi Felsőoktatási Lifelong Learning konferencia vendéglátó egyetemének bemutatkozása:

Kérdések, hozzászólások

18.30 – 21.00 Vacsora (off-program) regisztrált résztvevőknek

A változtatás jogát a szervezők fenntartják!

A konferencián elhangzó előadásokból és prezentációkból MELLearN e-tanulmánykötet készül!
MELLearN titkárság – 2025. február

Együttműködő partnereink: