Absztrakt kötet

Plenáris előadások:

Carla Carmelo Rosa: Bridging Academia and Society: The Impact of a Dedicated Lifelong Learning Service at U.Porto
In this keynote we will address the impact and value of establishing a dedicated service for the implementation and promotion of Lifelong Learning courses at the Faculty of Sciences of the University of Porto. Operating at the interface between academia and civil society – individuals and institutions – this strategic initiative aligns with U. Porto’s vision for lifelong learning development, and benefits from funding under Portugal’s Recovery and Resilience Plan, currently in progress.

Carla Carmelo Rosa: Hidak az akadémia és a társadalom között: Egy dedikált, egész életen át tartó tanulási szolgáltatás hatása a Portói Egyetemen

Ebben a főelőadásban a Portói Egyetem Természettudományi Karán az egész életen át tartó tanulási kurzusok megvalósítására és népszerűsítésére létrehozott dedikált szolgáltatás hatását és értékét fogjuk megvizsgálni. Az akadémiai világ és a civil társadalom – egyének és intézmények – közötti találkozási ponton működő stratégiai kezdeményezés összhangban van a Portói Egyetem egész életen át tartó tanulás fejlesztésére vonatkozó jövőképével, és Portugália jelenleg kidolgozás alatt álló Helyreállítási és Rugalmassági Tervének finanszírozásából részesül.

Mariana Crasovan: Investing in Educators: The Power of Mentorship for Novice Teachers
Inexperienced educators frequently encounter many obstacles during their integration
into the school environment. This encompasses addressing varied student
requirements, reconciling lesson preparation with assessment, and formulating efficient
classroom management techniques. Numerous individuals grapple with sensations of
solitude and self-doubt when acclimating to the exigencies of their vocation.
The mentoring program organized in the university settings assists beginner educators
via individual guidance, frequent consultations, and specialized training sessions. Our
programs emphasize fundamental competencies, cultivate confidence, personal
development, and camaraderie among educators, resulting in enhanced teaching
efficacy and retention. Ultimately, we enable novice educators to excel and flourish in
their professions.

Mariana Crasovan: Befektetés a pedagógusokba: A mentorálás ereje kezdő tanárok számára

A tapasztalatlan pedagógusok gyakran számos akadályba ütköznek az iskolai környezetbe való beilleszkedésük során. Ez magában foglalja a tanulók változatos igényeinek kielégítését, a tanórai felkészülés és az értékelés összeegyeztetését, valamint a hatékony osztálytermi irányítási technikák kidolgozását. Számos ember küzd a magány és az önbizalomhiány érzésével, amikor hivatása követelményeihez alkalmazkodik. Az egyetemi környezetben szervezett mentorprogram egyéni útmutatással, gyakori konzultációkkal és speciális képzésekkel segíti a kezdő pedagógusokat. Programjaink hangsúlyozzák az alapvető kompetenciákat, fejlesztik az önbizalmat, a személyes fejlődést és a pedagógusok közötti bajtársiasságot, ami fokozott tanítási hatékonyságot és megtartást eredményez. Végső soron lehetővé tesszük a kezdő pedagógusok számára, hogy kiteljesedjenek és virágozzanak szakmájukban.

Wieger Bakker: Lifelong learning ecosystems and potentials for HEIs
The concept of a lifelong learning ecosystem refers to a set of actors that interact in such a way that it leads to sustainable LLL-practices that match the needs of those actors. HEIs are one category of actors, next to public services, business, and unions, next to governmental actors and next to of course lifelong learners. What are those needs; what interactions are we talking about; when is a LLL-ecosystem sustainable and what can HEIs contribute to a healthy LLL ecosystem?

Wieger Bakker: Az egész életen át tartó tanulás ökoszisztémái és a felsőoktatási intézmények számára rejlő lehetőségek
Az egész életen át tartó tanulás ökoszisztémájának fogalma olyan szereplők halmazára utal, amelyek oly módon lépnek kölcsönhatásba, hogy az a szereplők igényeinek megfelelő, fenntartható életen át tartó tanulási gyakorlatokhoz vezet. A felsőoktatási intézmények a szereplők egyik kategóriáját jelentik a közszolgáltatások, az üzleti élet és a szakszervezetek mellett, a kormányzati szereplők mellett és természetesen az egész életen át tartó tanulás mellett. Mik ezek az igények; milyen kölcsönhatásokról beszélünk; mikor fenntartható egy életen át tartó tanulás ökoszisztémája, és mihez járulhatnak hozzá a felsőoktatási intézmények az egészséges életteljes életen át tartó tanulás ökoszisztémájához?

Tarkó Klára: Az élethosszig tartó tanulás egészségfejlesztő szerepe
Az egészség holisztikus értelmezésében a testi, érzelmi, spirituális, társas és társadalmi
egészségdimenziók mellett szerepel a tiszta és következetes gondolkodás képességét kifejező
mentális egészségdimenzió (Scriven, 2010; Benkő, 2019), melyben segítségünkre van a
tanulással, önműveléssel töltött életmód. Az egészségfejlesztés alapdokumentuma, az Ottawai
Karta (WHO, 1986; in. Benkő és Tarkó, 2005) az egészség alapvető feltételei és forrásai közé
sorolja az oktatást. Hangsúlyozza továbbá az egészség szempontjából kedvező környezetet, az
információkhoz való hozzáférést, az egészséges választást lehetővé tévő képességek és
lehetőségek kialakítását, valamint azt, hogy az egyént képessé kell tenni az egész életen át
tartó tanulásra. Az egészség szalutogenetikus értelmezésében a tudás, a kulturális tőke és az
intelligencia olyan Általános Rezisztencia Erőforrások, amelyek segítik a hatékony
feszültségkezelést és így koherencia-érzetünk alakulását (Benkő, 2019). Az élethosszig tartó
tanulás tehát hozzájárul egészségünk megőrzéséhez, fejlesztéséhez, egészségesélyeink
javításához, szervezeti keretei a mindennapi életünk színtereihez kapcsolódnak és egyik
kiemelt színtere a felsőoktatás. Az előadás az elméleti keretek bemutatása után a Szegedi
Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán folyó egészségfejlesztő
szakemberképzésről is átfogó képet ad.

In the holistic understanding of health, in addition to the physical, emotional, spiritual, social
and societal dimensions of health, there is also a mental health dimension, which expresses
the ability to think clearly and consistently (Scriven, 2010; Benkő, 2019) and is supported by
a lifestyle of learning and self-education. The Ottawa Charter (WHO, 1986; in. Benkő and
Tarkó, 2005), the core document of health promotion, lists education as a fundamental
prerequisite and resource for health. It also stresses the importance of a health promoting
environment, access to information, the development of skills and opportunities to make
healthy choices, and the need to enable individuals to engage in lifelong learning. In the
salutogenic understanding of health, knowledge, cultural capital and intelligence are General
Resistance Resources that help us to cope with stress effectively and thus develop a sense of
coherence (Benkő, 2019). Lifelong learning thus contributes to the maintenance and
promotion of our health and to the improvement of our health opportunities, its organisational
framework is linked to the settings of our everyday life, and one of its major settings is higher
education. After outlining the theoretical framework, the presentation gives a comprehensive
overview of the education of health promotion professionals at the Juhász Gyula Faculty of
Education, University of Szeged.

A. szekció absztraktjai: a szekció törölve
B. szekció absztraktjai:
C. szekció absztraktjai:
D. szekció absztraktjai:
E. szekció absztraktjai:
F. szekció absztraktjai:
G. szekció absztraktjai:
H. szekció absztraktjai:
I. szekció absztraktjai:
J. szekció absztraktjai HUN:
J. szekció absztraktjai ENG:
K. szekció absztraktjai: