Absztrakt kötet

Plenáris előadások:

Dr. habil. Tarkó Klára: Az élethosszig tartó tanulás egészségfejlesztő szerepe

Az egészség holisztikus értelmezésében a testi, érzelmi, spirituális, társas és társadalmi
egészségdimenziók mellett szerepel a tiszta és következetes gondolkodás képességét kifejező
mentális egészségdimenzió (Scriven, 2010; Benkő, 2019), melyben segítségünkre van a
tanulással, önműveléssel töltött életmód. Az egészségfejlesztés alapdokumentuma, az Ottawai
Karta (WHO, 1986; in. Benkő és Tarkó, 2005) az egészség alapvető feltételei és forrásai közé
sorolja az oktatást. Hangsúlyozza továbbá az egészség szempontjából kedvező környezetet, az
információkhoz való hozzáférést, az egészséges választást lehetővé tévő képességek és
lehetőségek kialakítását, valamint azt, hogy az egyént képessé kell tenni az egész életen át
tartó tanulásra. Az egészség szalutogenetikus értelmezésében a tudás, a kulturális tőke és az
intelligencia olyan Általános Rezisztencia Erőforrások, amelyek segítik a hatékony
feszültségkezelést és így koherencia-érzetünk alakulását (Benkő, 2019). Az élethosszig tartó
tanulás tehát hozzájárul egészségünk megőrzéséhez, fejlesztéséhez, egészségesélyeink
javításához, szervezeti keretei a mindennapi életünk színtereihez kapcsolódnak és egyik
kiemelt színtere a felsőoktatás. Az előadás az elméleti keretek bemutatása után a Szegedi
Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán folyó egészségfejlesztő
szakemberképzésről is átfogó képet ad.
Irodalomjegyzék
Benkő, Zs. és Tarkó, K. (2005. szerk.). Iskolai egészségfejlesztés. Szakmai és módszertani
írások egészségterv készítéséhez. JGYF Kiadó, Szeged.
Benkő, Zs. (2019). Az egészség történeti és modern megközelítése. Az egészségfejlesztés
fogalma, szemléletmódja In: Zs. Benkő, L. Lippai, & K. Tarkó (Eds.), Az egészség az
életünk tartópillére. Egészségtanácsadási kézikönyv (pp. 15-49). JGYF Kiadó, Szeged.
Scriven, A. (2010). Promoting Health: A Practical Guide. Elsevier Ltd.


Dr. habil. Klára Tarkó: The Health Promoting Role of Lifelong Learning

In the holistic understanding of health, in addition to the physical, emotional, spiritual, social
and societal dimensions of health, there is also a mental health dimension, which expresses
the ability to think clearly and consistently (Scriven, 2010; Benkő, 2019) and is supported by
a lifestyle of learning and self-education. The Ottawa Charter (WHO, 1986; in. Benkő and
Tarkó, 2005), the core document of health promotion, lists education as a fundamental
prerequisite and resource for health. It also stresses the importance of a health promoting
environment, access to information, the development of skills and opportunities to make
healthy choices, and the need to enable individuals to engage in lifelong learning. In the
salutogenic understanding of health, knowledge, cultural capital and intelligence are General
Resistance Resources that help us to cope with stress effectively and thus develop a sense of
coherence (Benkő, 2019). Lifelong learning thus contributes to the maintenance and
promotion of our health and to the improvement of our health opportunities, its organisational
framework is linked to the settings of our everyday life, and one of its major settings is higher
education. After outlining the theoretical framework, the presentation gives a comprehensive
overview of the education of health promotion professionals at the Juhász Gyula Faculty of
Education, University of Szeged.
References
Benkő, Zs. and Tarkó, K. (2005. eds.). Iskolai egészségfejlesztés. Szakmai és módszertani
írások egészségterv készítéséhez [Health Promotion at School. Theoretical and
Methodological Papers Aiding the Creation of Health Plans]. JGYF Kiadó, Szeged.
Benkő, Zs. (2019). Az egészség történeti és modern megközelítése. Az egészségfejlesztés
fogalma, szemléletmódja [Historical and Modern Approaches to Health. The Concept
and Philosophy of Health Promotion] In, Zs. Benkő, L. Lippai, & K. Tarkó (Eds.), Az
egészség az életünk tartópillére. Egészségtanácsadási kézikönyv [Health is the Pillar of
our Lives. Health Counselling Manual]. (pp. 15-49). JGYF Kiadó, Szeged.
Scriven, A. (2010). Promoting Health: A Practical Guide. Elsevier Ltd.