Tervezett konferencia program 2025

21. MELLearN Felsőoktatási Lifelong Learning Konferencia

Helyszín: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar

Időpont: 2025. május 22.

Téma: A Lifelong Learning Ökoszisztéma Fejlesztésének kérdései és kihívásai/ Trends and Issues of Developing Lifelong Learning Eco-systems

Tervezett program

08.30 09.40 Regisztráció
09.40 – 10.00 Köszöntők
Köszöntőt mond:
SZTE Rektor/Rektor képviselője
Molnár György – MELLearN Elnök
Döbör András – SZTE JGYPK Dékán
EUGLOH-office képviselője
Levezető elnök: Németh Balázs

10.00 – 12.00 Plenáris előadások
Felkért előadók:
1., Carla Carmelo Rosa – EUGLOH akadémiai vezető, the University of Porto: Bridging Academia and Society: The Impact of a Dedicated Lifelong Learning Service at U.Porto ON-LINE
2., Mariana Crasovan – West University of Timisoara: Investing in Educators: The Power of Mentorship for Novice Teachers
3., Wieger Bakker – Utrecht-i Egyetem: Lifelong Learning Ökoszisztémák ON-LINE
4., Tarkó Klára – SZTE JGYPK (EUGLOH-partner): Az élethosszig tartó tanulás egészségfejlesztő szerepe

Kérdések, hozzászólások
Levezető elnök: Döbör András és Németh Balázs

Absztraktok:

Carla Carmelo Rosa: Bridging Academia and Society: The Impact of a Dedicated Lifelong Learning Service at U.Porto
In this keynote we will address the impact and value of establishing a dedicated service for the implementation and promotion of Lifelong Learning courses at the Faculty of Sciences of the University of Porto. Operating at the interface between academia and civil society – individuals and institutions – this strategic initiative aligns with U. Porto’s vision for lifelong learning development, and benefits from funding under Portugal’s Recovery and Resilience Plan, currently in progress. 

Mariana Crasovan: Investing in Educators: The Power of Mentorship for Novice Teachers
Inexperienced educators frequently encounter many obstacles during their integration
into the school environment. This encompasses addressing varied student
requirements, reconciling lesson preparation with assessment, and formulating efficient
classroom management techniques. Numerous individuals grapple with sensations of
solitude and self-doubt when acclimating to the exigencies of their vocation.
The mentoring program organized in the university settings assists beginner educators
via individual guidance, frequent consultations, and specialized training sessions. Our
programs emphasize fundamental competencies, cultivate confidence, personal
development, and camaraderie among educators, resulting in enhanced teaching
efficacy and retention. Ultimately, we enable novice educators to excel and flourish in
their professions.

Tarkó Klára: Az élethosszig tartó tanulás egészségfejlesztő szerepe
Az egészség holisztikus értelmezésében a testi, érzelmi, spirituális, társas és társadalmi
egészségdimenziók mellett szerepel a tiszta és következetes gondolkodás képességét kifejező
mentális egészségdimenzió (Scriven, 2010; Benkő, 2019), melyben segítségünkre van a
tanulással, önműveléssel töltött életmód. Az egészségfejlesztés alapdokumentuma, az Ottawai
Karta (WHO, 1986; in. Benkő és Tarkó, 2005) az egészség alapvető feltételei és forrásai közé
sorolja az oktatást. Hangsúlyozza továbbá az egészség szempontjából kedvező környezetet, az
információkhoz való hozzáférést, az egészséges választást lehetővé tévő képességek és
lehetőségek kialakítását, valamint azt, hogy az egyént képessé kell tenni az egész életen át
tartó tanulásra. Az egészség szalutogenetikus értelmezésében a tudás, a kulturális tőke és az
intelligencia olyan Általános Rezisztencia Erőforrások, amelyek segítik a hatékony
feszültségkezelést és így koherencia-érzetünk alakulását (Benkő, 2019). Az élethosszig tartó
tanulás tehát hozzájárul egészségünk megőrzéséhez, fejlesztéséhez, egészségesélyeink
javításához, szervezeti keretei a mindennapi életünk színtereihez kapcsolódnak és egyik
kiemelt színtere a felsőoktatás. Az előadás az elméleti keretek bemutatása után a Szegedi
Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán folyó egészségfejlesztő
szakemberképzésről is átfogó képet ad.

In the holistic understanding of health, in addition to the physical, emotional, spiritual, social
and societal dimensions of health, there is also a mental health dimension, which expresses
the ability to think clearly and consistently (Scriven, 2010; Benkő, 2019) and is supported by
a lifestyle of learning and self-education. The Ottawa Charter (WHO, 1986; in. Benkő and
Tarkó, 2005), the core document of health promotion, lists education as a fundamental
prerequisite and resource for health. It also stresses the importance of a health promoting
environment, access to information, the development of skills and opportunities to make
healthy choices, and the need to enable individuals to engage in lifelong learning. In the
salutogenic understanding of health, knowledge, cultural capital and intelligence are General
Resistance Resources that help us to cope with stress effectively and thus develop a sense of
coherence (Benkő, 2019). Lifelong learning thus contributes to the maintenance and
promotion of our health and to the improvement of our health opportunities, its organisational
framework is linked to the settings of our everyday life, and one of its major settings is higher
education. After outlining the theoretical framework, the presentation gives a comprehensive
overview of the education of health promotion professionals at the Juhász Gyula Faculty of
Education, University of Szeged.

12.00 – 13.00  Ebédszünet

13.00 – 14.00 Kerekasztal beszélgetés:
Magyar felsőoktatási intézmények részvételével zajló European University Alliance/Európai Egyetemi Szövetségek programjai – kerekasztal beszélgetés partner egyetemi, TKA és MRK részvétellel
Felkért hozzászólók:
Sipos Norbert, európai ügyekért felelős igazgatóhelyettes PTE/EDUC projekt
Gortva-Kónya Mónika, SZTE/EUGLOH projekt
Lénárt Krisztina Ildikó, ELTE/CHARM-EU projekt

Kérdések, hozzászólások
Levezető elnök: Kálmán Anikó

14.00 – 14.30 Kávészünet
14.30 – 17.30 Szekció munka:

A., EUGLOH LLL-Living Lab Műhely (ENG) (Az EUGLOH living-lab zárt program lesz, ide jelentkezést már NEM fogadunk be!)

B., How can eco-system-based appproach support the quality developments in Higher Education?/ Hogyan segíti az oktatás minőségének fejlesztését az ökoszisztéma-alapú megközelítés a felsőoktatásban?
Szekcióvezető: Csillik Olga, Daruka Magdolna, Vinczéné Fekete Lídia
A szekció rövid leírása: Az oktatás minőségének fejlesztése a felsőoktatásban egyre komplexebb kihívások elé állítja az intézményeket. Az ökoszisztéma-alapú megközelítés olyan átfogó keretet kínál, amely figyelembe veszi a hallgatók, oktatók, intézmények, munkaerőpiaci szereplők és más érintettek közötti dinamikus kapcsolatrendszert. A szimpózium célja, hogy bemutassa, miként támogathatja ez a megközelítés az egyetemek minőségbiztosítási stratégiáit, a tanítási és tanulási innovációkat, a hallgatói sikerességet. Emellett arra is kitér, hogy ez a szemlélet hogyan alakítja át a tanítási-tanulási folyamatról való gondolkodást, valamint miként segíti a felsőoktatásban dolgozó oktatók felkészítését az új pedagógiai kihívásokra. Kulcskérdések: Milyen hatása van az ökoszisztéma-alapú megközelítésnek a tanítási-tanulási folyamatokra? Hogyan befolyásolja az ökoszisztéma-szemlélet a tanítási-tanulási folyamatról való gondolkodást a felsőoktatásban? Hogyan készíti fel az ökoszisztéma-alapú megközelítés a tanárokat az új oktatási kihívásokra?
Jelentkezők:
1., Németh Gergely: Ha rendszert (ökoszisztéma) építünk, akkor kell egy ‘karmester’ is (Orchestrator)…

C., Sustainability and AI: Potential and Challenges of ESG-based Developments of LLL Ecosystems/
Fenntarthatóság és mesterséges intelligencia: A Lifelong Learning ökoszisztéma ESG-alapú fejlesztésének lehetőségei és kihívásai
Szekcióvezető: Molnár György, Vass Vilmos, Kovács Zsuzsa
A szekció rövid leírása: A fenntartható fejlődés és az élethosszig tartó tanulás (Lifelong Learning) kapcsolata új dimenziókat kapott az ESG (Environmental, Social, Governance) elvek és a mesterséges intelligencia (AI) technológiák integrációjával. Ez a szekció a Lifelong Learning ökoszisztéma olyan fejlesztési kérdéseit vizsgálja, amelyek az AI és az ESG elvek összehangolt alkalmazására és fejlesztésére épülnek. A szekció célja, hogy feltárja:
– hogyan támogathatják az AI-alapú megoldások az élethosszig tartó tanulás fenntartható, inkluzív és hatékony fejlesztését;
– milyen ESG-kihívások merülnek fel a technológiai innovációk bevezetése során;
– milyen szabályozási és etikai keretek szükségesek az ökoszisztéma hosszú távú működéséhez.


Sustainability and AI: Potential and Challenges of ESG-based Developments of LLL Ecosystems/
Fenntarthatóság és mesterséges intelligencia: A Lifelong Learning ökoszisztéma ESG-alapú fejlesztésének lehetőségei és kihívásai

Chair of the session: György Molnár, Vilmos Vass, Zsuzsa Kovács
Abstract: The relationship between sustainable development and Lifelong Learning has been given a new dimension with the integration of ESG (Environmental, Social, Governance) principles and Artificial Intelligence (AI) technologies. This session will explore development issues in the Lifelong Learning ecosystem that are based on the coordinated application and development of AI and ESG principles. The session aims to explore:

– How AI-based solutions can support the sustainable, inclusive and effective development of Lifelong Learning;
– What ESG challenges arise when implementing technological innovations;
– What regulatory and ethical frameworks are needed for the long-term functioning of the ecosystem.

Jelentkezők:
1.,

D., Basic Skills, Flexible pathways and micro-credentials for a greener future/Alapkészségek, rugalmas tanulási utak és a mikrotanúsítványok szerepe (EPALE szekció)
Szekcióvezető: Sándorné Kriszt Éva, Farkas Éva
A szekció rövid leírása: A rugalmas tanulási utak támogatását elősegítő rendszerek az egész életen át tartó tanulás megvalósítását célzó szakpolitikai intézkedések kulcsfontosságú elemei. A munkaerőpiac gyorsan változó világában a magas minőségű, de rövid(ebb) idejű, valamint a célzott készségfejlesztést középpontba állító, gyakorlatorientált képzések tudják leginkább biztosítani az egyéni készségek és a munkaerő-piaci igények összhangját. Miközben a legnagyobb kihívást a munkavállalók továbbképzése és felzárkóztatása jelenti az új munkaköri készségigényekhez, azzal a ténnyel is szembesülni kell, hogy a felnőttek jelentős része súlyos alapkompetenciahiánnyal küzd, ami nemcsak a foglalkoztathatóságukat korlátozza, hanem az információkhoz és a tanuláshoz való hozzáférésüket, valamint a mindennapi életük hatékony menedzselésének képességét is. Az OECD legfrissebb PIAAC eredményei alapján a felnőttek egyötöde rendelkezik alacsony szintű alapkészségekkel, azaz mindhárom mért készségterületen (szövegértés, számolási készség, adaptív problémamegoldás) az 1. szinten vagy az alatt teljesít. Az alacsony alapkészségekkel rendelkezőknek nagyon nehéz hozzáférni a formális tanulási lehetőségekhez és sikereket elérni a tanulásban. A tanulási utak rugalmasabbá tételét és a személyre szabott készségfejlesztést biztosító mikrotanúsítványok hatékony eszközként szolgálhatnak az alacsony készségszinttel rendelkező felnőttek motivációjának és tanulás iránti elkötelezettségének növelésére is. A rugalmas tanulási utak, valamint a formális oktatáshoz és részképesítéshez való hozzáférés biztosítására szintén hatékony eszköz a nemformális és informális tanulási környezetben szerzett tanulási eredmények validálása és elismerése. A szekció a munkaerő-piaci, társadalmi és egyéni igényekhez igazodó, magas színvonalú, rugalmas tanulási lehetőségekre fókuszál, amelyek biztosítása növelheti az egész életen át tartó tanuláshoz való hozzáférést és az abban való részvételt, valamint arra ösztönözheti az egyéneket és a munkaadókat, hogy növeljék a szerepvállalásukat és felelősségüket a felnőttképzéssel kapcsolatos igényeik érvényesítésében.

Successful policies for lifelong learning include ensuring flexible learning pathways for individuals. In the fast-changing world of work, high-quality but short(er)-term, practice-oriented training that focuses on targeted skills development is the best way to ensure a match and harmony between individual skills and labour market needs. However, while the most difficult challenge is to upskill and equip people for rapidly changing job skill needs, it is also necessary to face the fact that a significant proportion of adults have low basic skill levels, which limits not only their employability but also their access to information and learning, as well as the ability to manage their lives effectively. According to the OECD’s latest PIAAC results, one-fifth of adults in participating countries are considered low performers, scoring at or below Level 1 in all three domains (literacy, numeracy, and adaptive problem solving). Many people with low basic skills find it very difficult to access formal learning opportunities and may struggle to succeed, especially at the beginning of their learning pathway.
Micro-credentials providing more flexibility of learning pathways and personalised skill development can serve as an effective tool to increase motivation and engagement in learning also among adults with low skills levels. Validation and recognition of learning outcomes acquired in a wide range of non-formal and informal learning environments is another tool closely related to micro-credentials for ensuring flexible upskilling and reskilling learning pathways as well as access to formal education and at least partial qualification. The session will focus on the high-quality, flexible learning pathways tailored to labour market, societal, and individual needs, which can boost access and participation in lifelong learning as well as encourage individuals and employers to increase their engagement and responsibility in addressing their adult learning and education needs.

Jelentkezők:

E., Librarians and AI: Adaptation to technological challenges/Könyvtárosok és mesterséges intelligencia: alkalmazkodás a technológiai kihívásokhoz
Szekcióvezető: Varga Katalin
A szekció rövid leírása: A technológiai, gazdasági és társadalmi változások alapvetően befolyásolják a könyvtárak működését. Bár a mesterséges intelligencia térnyerése kiemelkedő példája ennek, a könyvtárak előtt álló kihívások ennél jóval összetettebbek. Ide tartozik a digitalizáció, az online szolgáltatások és platformok rohamos terjedése, valamint az információszerzés és -feldolgozás új módszerei. Ahhoz, hogy a könyvtárak továbbra is releváns és nélkülözhetetlen intézmények maradjanak a társadalomban, folyamatosan alkalmazkodniuk kell és újra kell gondolniuk szerepüket a digitális korban.
Jelentkezők:

F., Higher Education and Adult Learning and Education/Felsőoktatás – Felnőttoktatás
Szekcióvezető: Keczer Gabriella
A szekció rövid leírása: A Felsőoktatás – Felnőttoktatás szekció a felsőoktatásban tanuló felnőttekkel, az egyetemi oktatók fejlesztésével, a felnőttek tanulását támogató innovatív módszerekkel foglalkozik.
Jelentkezők:
1., Korpics Márta, Méhes Tamás: Környezeti kihívások – adaptív felsőoktatás? Egy mikrokutatás tanulságai
2., Fodorné Tóth Krisztina: Oktatói készségfejlesztés digitális eszközökkel
3., Mócz Dóra: Tanácsadás szerepe a karriermenedzsmentben és a felnőttkori tanulásban
4., Hladon Andrea, Kálmán Anikó: A soft skillek – a jövő fegyverei – egy közösség tükrében Gyermekvasút pályaorientációs és személyiségfejlesztő hatása

Miklós Péter, Sütő Erika, Keczer Gabriella-Bozsó Renáta: 

1., Kitől és milyen támogatást kapnak a felnőtthallgatók?- a SZTE JGYPK levelezős hallgatói körében végzett felmérés

2., Pedagógus továbbképzésben tanulók értékpreferenciái – a SZTE-n végzett felmérés

3., Oktatók, mint felnőtt tanulók – Tanulási eredmény alapú továbbképzés a SZTE-n

4., Gamifikáció a felnőttképzésben (hallgatói előadás)

5., Gasztronómiai élmények a múzeumpedagógiában (hallgatói előadás)


G., Innovations in Teacher Training: The Role the MA in Natural Science-Environmental Studies in the Promotion of Innovation and of Sustainability/Innovációk a tanárképzésben: A természettudomány – környezettan szakos tanárképzés és szerepe az innovációban, fenntarthatóságban
Szekcióvezető: Döbör András, Nemes Péter, Radács Marianna
A szekció rövid leírása: A természettudomány egy olyan összefoglaló fogalom, amelyben a komplexitás abból a felismerésből fakad, hogy az adott tudományág sok területre kiterjedő, összetett tudásbázissal
rendelkező diszciplína-komplexum. Értelmezési tartományában műszaki és matematikai,
digitális készségek és képességek is szerepet kapnak, ugyanis az egyes problémák
megoldásához olyan rendszerszemléleti megközelítés szükséges, amely lehetőséget teremt az
összefüggések meglátására és helyes értelmezésére, azaz a rész-egész kauzális egységként
való kezelésére. Mindezek hiányában érthetetlenné válhatnak a folyamatok, a rendszert
mozgató erők és következményesen kisebb eséllyel leszünk képesek releváns válaszokat adni
a társadalmakban elkerülhetetlenül felmerülő problémákra. A természettudomány-környezettan tanár szak mindezen összetett látásmóddal igyekszik támogató bázist biztosítani a fenntarthatóság iránt is elkötelezett, kreatív gondolkodásmóddal rendelkező tanárok képzéséhez. Így a képzésben központi szerepet játszanak a komplex gondolkodás alapkövei, a kritikai-, rendszerszintű-, tudományos- és innovatív gondolkodás. A kritikai gondolkodás alapvető feltétele, hogy az egyén tapasztalatot és reflexiót szerezzen, aktívan érveljen a generált, vagy megszerzett információk elemzésével, szintetizálásával, úgy, hogy ez a cselekvésének iránymutatójaként is szolgáljon. Az innovatív gondolkodás pedig kulcsa a kreativitásnak. A reflektív gondolkodás kialakulása jelentős fontosságú a természettudományos igényű identitáshoz. Látható, hogy a természettudomány-környezettan tanárszak kimeneti követelményeit teljesítők a komplex gondolkodás elsajátításával élethosszig tartó tanulási folyamatokkal támogatottan teljesítik tanári hivatásukat.

Jelentkezők:

1., Nemes Péter: Új innovatív oktatásmódszer a természettudomány – környezettan szakos tanárképzésben
2.,


H., Sustainability issues of Organisational Learning and Development/Fenntarthatósági kérdések a szervezeti tanulás és fejlesztés folyamatában
Szekcióvezető: Szabó Szilvia és Nemeskéri Zsolt (egyeztetés alatt)
A szekció rövid leírása: A szekció foglalkozik a fenntarthatósági kérdésekkel a szervezeti tanulás és fejlesztés tág dimenziójában. A jövőálló szervezet egyik jellemző dimenziójaként értelmezzük e területet. Azt járjuk körül, hogy edukációs oldalról mitől lesz fenntartható egy szervezet, és hogyan lesz a munkaerőpiaci ökoszisztéma fenntartható része. A szervezeti tanulás jellemzőit nézzük meg a különböző szervezeti és működési formáknál, úgy, mint multinacionális szervezetek, kkv szerveztek, családi vállalkozások vagy az állami szféra intézményei. Különös hangsúlyt fektetünk a jövőálló vezetés és vezetői készségek és képességek fejlesztésének, mint a fenntartható szervezet kulcsának. A szervezeti tanulás és a tanuló szervezet modern, 21. századi értelmezéseit járjuk körül, érintve a mesterséges intelligencia megjelenését a szervezeti tanulás és fejlesztés folyamatában, valamint a munkavállalói készségek és képességek skill alapú működésének jelentőségét.
Jelentkezők:
1., Renfer Péter: Meddig tart a végtelen növekedés véges keretek között – a vállalatvezetők felelőssége

I., Community learning and citizen Science/Közösségi tanulási formák és az állampolgár szerepeinek feltárása
Szekcióvezető: Laki Ildikó és Schottner Krisztina
A szekció rövid leírása: A közösségi tanulás olyan tanulási folyamat, amely az együttműködésre, a tapasztalatok megosztására és a közös problémamegoldásra épül. E tanulási forma az egyéni fejlődés segítésén túl, a társadalmi értékeket és a közösséghez való tartozás érzését is erősíti, a közösségi
gondolkodás értékké tételét. Az egyének értékrendje és szemlélete nagyban befolyásolja, hogyan vesznek részt a közösségi tanulási folyamatokban. Az olyan értékek, mint a szolidaritás, tisztelet, felelősségvállalás és nyitottság, elengedhetetlenek ahhoz, hogy a közösségi tanulás sikeres legyen.
Várjuk azon előadók körét,akik fontosnak tartják a közösség és érték, a közösségi gondolkodás
fenntarthatóságának kérdését és ezt szívesen bemutatnák több oldalról is.

Jelentkezők:

J., Special Workshop for Doctoral Students/Doktorandusz hallgatók szekciója (HUN/ENG)
Szekcióvezető: S. Dinnyés Katalin Julianna és Kovács Tamás
A szekció rövid leírása: A „Kutatás, Innováció, Hatás: A Lifelong Learning dinamikája” című doktorandusz szekció kifejezetten a neveléstudomány és pszichológia területén kutató fiatal szakemberek számára biztosít bemutatkozási és eszmecsere lehetőséget. A szekció célja, hogy elősegítse az interdiszciplináris párbeszédet, feltérképezze az élethosszig tartó tanulás aktuális kihívásait, valamint támogassa a doktori kutatások gyakorlati hasznosíthatóságát. Várjuk a terület iránt elkötelezett hallgatók és kutatók jelentkezését!

Jelentkezők:
1., Mikelayi Wumaier: Surveying university students’ knowledge of climate change and comparing the results based on different majors

K., Open Science Symposium to Support University LLL/Felsőoktatási LLL támogató OpenScience Szimpózium a L’Harmattan Kiadóval partnerségben
A munka koordinátorai: Maróthy Szilvia és Gyenes Ádám
A szimpózium rövid leírása: Az OpenScience Szimpózium keretében szakértőkkel arról beszélgetünk, az open access publikálást a felsőoktatási intézmények milyen intézményi stratégiai célok kijelölésével, infrastruktúrák igénybevételével és fejlesztésével, valamint mely nemzetközi ajánlások és szabványok figyelembevételével támogathatják a leghatékonyabban. A tanácskozás a nyílt tudomány általános kérdései mellett ezúttal az open access könyvpublikációkra fókuszál, melynek apropója az OPERAS/Palomera munkacsoport tavaly megjelent ajánlása (The PALOMERA Recommendations for Open Access Books). A tanácskozás felkért hozzászólói a felsőoktatás tudománypolitikai, a könyvtárak kutatástámogatói, valamint az open access könyvkiadási területek szakértői.
Jelentkezők:

17.30 – 18.00 Az egyes szekciók munkáinak rövid összefoglalása és a 2026. évi 22. évi Felsőoktatási Lifelong Learning konferencia vendéglátó egyetemének bemutatkozása:

Kérdések, hozzászólások

18.00 – 20.00 Vacsora (off-program) regisztrált résztvevőknek

A változtatás jogát a szervezők fenntartják!

A konferencián elhangzó előadásokból és prezentációkból MELLearN e-tanulmánykötet készül!
MELLearN titkárság – 2025. március

Együttműködő partnereink: