Projektek
Effective and Sustainable Knowledge Transfer and Skills-development at Universities in the Age of Digital Transformation
20. Nemzeti és nemzetközi lifelong learning konferencia programja
Helyszín: Óbudai Egyetem (1034 Budapest, Bécsi út 96/B.)
2024. május 15. szerda
Kerekasztal beszélgetés linkje: https://youtu.be/WMfpMKl1qHA
Délelőtti prog: https://youtu.be/iHzb0dR0bnU
Délutáni prog: https://youtu.be/bD3dqf5Ke_w
Köszöntőt mond:
Kovács Levente (Óbudai Egyetem rektora)
Schottner Krisztina (Milton Friedman Egyetem, egyetemi docens, rektor/MELLearN elnökségi tag)
Ms. Carme Royo (EUCEN executive director) online
Molnár György (Óbudai Egyetem egyetemi tanár, dékán, MELLearN Elnök)
Levezető elnök: Németh Balázs, MELLearN ügyvezető
09.50 – 12.20 Plenáris előadások F.09. terem
Felkért előadók:
- Ka Ho Mok (Lingnan University): Promoting Quality Student Learning in the Post-COVID-19 Era:
Will technology-led Education and AI offer a better Learning Experience? - Janika Leoste (Tallin University): EdTech Talents – Academic talents in the service of educational technology. Boosting cross-sectoral talent circulation and academia-business collaboration
- James E. Katz (University of Boston): Could AI in the classroom harm democracy?
- Pekka Neittaanmäki (University of Jyväskylä): Opportunities and Challenges in the
Digital Transformation of Higher Education in Finland - Phillip Assinger (Universität Graz): Knowledge Transfer through Validation of Non-formal and
Informal Learning: Between a Generic and a Disciplinary Approach
Kérdések, hozzászólások
Levezető elnök: Németh Balázs, MELLearN ügyvezető
12.20 – 13.10 Ebédszünet
13.10 – 14.10 Kerekasztal beszélgetés
Digitális transzformáció és megújuló felsőoktatási LLL célok
Felkért hozzászólók:
- Fábri György (ELTE PPK)
- Mészáros Tamás (BME)
- Molnár György (OE)
- Szűts Zoltán (EKKE)
- Vörös Zoltán (PTE DOT)
Kérdések, hozzászólások
A beszélgetés vezetője: Molnár György
14.30 – 17.30 Szekció munka
A., A felnőttkori tanulás digitalizációs kihívásai és tananyagfejlesztési lehetőségei – EPALE Műhely C.3.303. terem
Szekcióvezető: Molnár György – Németh Balázs
- Zuti Pál, Sióréti Gabriella: Felnőttképzés 4.0 – Tananyagfejlesztés a digitális korban
- Belényesi Emese, Győrfyné Kukoda Andrea: A ChatGPT használata a felsőoktatásban: egy pilot kutatás tanulságai
- Molnár György, Cserkó József, Karl Éva: Vezető korszerű LMS rendszerek összehasonlítása és alkalmazása a tanítás-tanulás dimenzióban
- Sebán Zoltán: Felnőttképzők személyes adatkezelése és adatbiztonság nemzetközi kitekintésben
- Rozgonyi Emőke: Képzőművészettel a homo informatikus mentális jóllétéért – művészetpedagógiai innováció a változó világban
- Petz-Jarmaczki Enikő: Svájci-magyar együttműködés mint a felnőttkori tanulás és felnőttképzés minőségi fejlesztésének egyik platformja
- Hartungné Somlai Eszter: Blended learning oktatás az egészségtudomány területén
- Fodor Andrea: Kockázatos barát vagy jóindulatú ellenség a mesterséges intelligencia, avagy mit tehet a pedagógus
- Zakota Zoltán, Molnár György: Előzetes tudásfelmérés mesterséges intelligencia-eszközök használatának vizsgálatához partiumi gimnazisták körében
- Orosz Beáta, Molnár György: Innovatív megoldások a gazdasági szakképzésben – a dinamikus tudástranszfer és a mesterséges intelligencia kapcsolata
B., Demográfiai tényezők és Lifelong Learning C.3.304. terem
Szekcióvezető: Laki Ildikó – Schottner Krisztina
- Laki Ildikó, Schottner Krisztina: Jövőbeli gondolatok a társadalom változásáról
- Virágh Viktória: Az idősödés elméleteitől az idősek szociális intézményeiben való tanulásig
- Király Brigitta: A német oktatási és szakképzési rendszer válaszai a demográfiai kihívásokra
- Kocsó Edina, Nagy Bálint: A hallgatói létszámnövekedés kezelése a magyar felsőoktatásban: Kihívások és stratégiák a lemorzsolódás csökkentésére
- Fodorné Tóth Krisztina: Tanulástámogatás: hallgatói kérdések, problémák, szokások
- Kovács Tamás: Otthon, biztonságban – Családi reziliencia-erősítés a közösségi tanulás eszközével
- Németh Balázs: A digitalizáció hatása a felnőttképzési tananyagok fejlesztésére. Az EBSN PDS MOOC-innováció tapasztalatai
C., Klímaváltozás, fenntarthatóság és az egyetemek LLL potenciálja C.4.401. terem
Szekcióvezető: Sándorné Kriszt Éva
- Lajó Adrienn: Leveraging Learning Organizations for Climate Action: Integrating ESG Principles for Sustainability (Az ESG elvek integrálása a fenntarthatóságért – A tanuló szervezetek lehetőségei és motivációja)
- Szijártó Bianka: A közös kurzusfejlesztés egy új lehetősége: a Teacher’s Journey
- Kovács Anett Jolán: A magyar felsőoktatási validáció alakulása az elmúlt 7 évben a tanulmányi és vizsgaszabályzatok tükrében
- Simon Krisztián: Bridging the gap from non-academic to academic writing using Academic Reading Circles: The findings of a semester-long exploratory study with second-year pre-service English teachers
- Saád Judit, Huszár Zsuzsanna, Mónus Ferenc, Béres Tamás, Szkárosi Agapé: Fenntarthatóságra nevelés és globális nevelés a tanárképzésben: kihívások, lehetőségek és jövőbeli irányok
- Berendi Carmel: ASEAN Youth Report on Learning Cities: Drivers for Youth Participation in Climate Change Governance
D., Egészség és jóllét az egyéni és közösségi tanulások tükrében C.4.402. terem
Szekcióvezető: Dominek Dalma Lilla
- Bacsa-Bán Anetta, Cserné Adermann Gizella: Felnőttnevelés – egy felsőoktatási alapképzés hozzáadott értéke
- Sass Judit Gabriella, Bodnár Éva, Molnár György: A hallgatói mentori és tutori motivációk az Óbudai Egyetemen
- Dezső Renáta Anna: Investigating Reading Fluency and Comprehension as a Peculiarity of Collective Wellbeing – Alligning with a Thought Leader’s Mindset Framework for the OECD Learning Compass 2030
- Királyné Gosztonyi Csenge Luca: Egészségtudatosság a termékenység területén – leendő és pályakezdő tanárok tanulástörténetében
- Koltai Zoltán: Digitális kompetenciák a területi versenyképesség szolgálatában
- Dominek Dalma Lilla, Botos Virág, Ceglédi Szabolcs, Legeza Réka, Barnucz Nóra: A tanórához kapcsolódó IKT eszközök és flow kvalitatív mérési eredményei
E., Kultúraközvetítés és tanulási innovációk: megváltozó közösségek, aktív állampolgárság és a digitális média kölcsönhatása C.4.403. terem
Szekcióvezető: Egervári Dóra – Koltai Zsuzsa
- Bíró Zoltán: A teljesítmény szorongás összefüggései a megküzdési módokkal és a személyiség jellemzőkkel
- Bartuszek Lilla Judit: Digitalization: new methods of urban sustainability
- Egervári Dóra: Könyvtárak a közösségi médiában
- Zimmermann Ildikó: Az élményalapú pályaorientáció lehetséges haszna műszaki területen- Középiskolai tanulók pályaorientációs igényeinek felmérése
- Nagy Krisztina: Current issues of adult education from the point of view of migration, overview of EU and domestic documents
- Korpics Márta Katalin, Biró Éva: Fejlesztve fejlődni: helyzetkép az NKE Lorántffy Zsuzsanna Mentorprogramjának két félévéről
- Koltai Zsuzsa: Museum learning initiatives to promote sustainability: comparison of international trends with the museum practices of two peripheral regions
- Horváth Mariann: Óvodapedagógus hallgatók motiválása Kahoot alkalmazásával
- Gombocz Orsolya: A múzeum mint az életen át tartó tanulás lehetséges színtere
- Szőke-Milinte Enikő: Az információs műveltség fejlesztése a tanárképzésben
F., Munkahelyi tanulások és digitális transzformáció – Humán erőforrás fejlesztési kihívások C.4.404. terem
Szekcióvezető: Szabó Szilvia – Kópházi Andrea
- Mészáros Attila: Az érzelmi és szociális készségek fejlesztése a virtuális oktatási térben
- Papp-Danka Adrienn, Csikós Ádám, Tóth Katalin: Kihívások az oktatói digitáliskompetencia-mérésben és -fejlesztésben a Budapesti Gazdasági Egyetemen
- T. Nagy Judit, Dringó-Horváth Ida, Rajki Zoltán: Mesterséges intelligencia a felsőoktatásban – Hallgatói mesterséges intelligencia használat és befolyásoló tényezői
- Sebestyén Lilla Anna, Szulovszky Mária, Szalai András, Kovács-Szőllősi Tímea, Lénárt Krisztina Ildikó: Az egyetemi oktatásfejlesztési központok és szakemberek gyakorlatának változása a nemzetközi szakirodalom tükrében
- Erdei Gábor: Környezeti változások hatása a munka világára, a munkahelyi tanulásra
- Shairil Bhardwaj: Navigating Workplace Learning and Digital Transformation: Germany’s Human Resource Development Challenges
G., Felsőoktatási LLL kutatások a tudományos utánpótlás tükrében – Doktorandusz hallgatói szekció 1. (magyar nyelvű) C.3.301. terem
Szekcióvezető: Sass Judit Gabriella
- Bognár Mária: A leszakadó társadalmi csoportok fejlesztési lehetőségeinek vizsgálata Belső-Somogy hátrányos helyzetű kistelepülésein
- Mohos Edina: Szabadidős tevékenységek, mint informális tanulási színterek jelentősége a pályaválasztásban és a munkaerőpiacon elvárt soft skillek fejlesztésében
- Lantos Tünde: Az egész életen át tartó tanulás fontossága az óvodapedagógusok minőségi szakmai munkájában
- Szigeti Mónika Veronika: Kiégés-prevenciót célzó pszichoedukációs programok hatásvizsgálata pedagógusoknál
- Nádas Regina, Molnár György: A kódolás és a figyelem elterelődése közti összefüggés
- Vinczéné Fekete Lídia, Taxner Tünde: Érdemes-e rövidre zárni? A tanári előadásba ágyazott történetek jelentősége
- Hurta Réka: Tiszta lappal – A modern olvasási szokások a közösségi média tükrében
H., Internationalisation of higher education – (Also for doctoral students! Doktorandusz hallgatói szekció 2.) (angol nyelvű) C.3.302. terem
Szekcióvezető: Erdei Gábor
- Sadia Nur Habib, Tarannum Islam, Drupodi Roy and Éva Kata Szederkényi: Assessing service quality via in-service training in Bangladesh
- Nóra Barnucz, Virág Botos, Szabolcs Ceglédi, Lilla Dalma Dominek: The relationship between ICT ttols and Flow in the assessment of digital competence in higher education
- Nor Amalina Binti Rusli: Digitalization towards internationalisation at home for special educational needs (SEN) students in inclusive classroom. An emphasis on policy in Malaysia
- Meyly Kheng, Su Hnin Aye: Investigating the Push-pull Factors of International Students in Hungary: A Comparative Study of Myanmar and Cambodian Students
- Riad Soltani, Berivan Abdullah: A Systematic Review of the Impact of Internationalization on Higher Educational Quality in Middle East and North African (MENA) Countries: A Focus on Algeria and Iraq
- David Sulistiawan Aditya, Hesti Miranda: Internationalising the education through the IISMA programme: Indonesia context
- Birhanu Haile Agezew: The Mediating Role of Higher Education Research and Innovation Practices in Addressing Economic Challenges: A Focus on Perceived Graduates’ Employability
17.30 – 18.00 Az egyes szekciók munkáinak rövid összefoglalása
A 2025. évi 21. Felsőoktatási Lifelong Learning konferencia vendéglátó egyetemének bemutatkozása Döbör András – Szegedi Tudományegyetem, JGYPK
Időpont/date: 2023. december 14. csütörtök 14.00-17.00 óra között – Hybrid formátumban zoom linken
Helyszín/Venue: Kossuth Klub Budapest, 1088. Budapest Múzeum utca 7.
Time: 14 December, 2023 02:00 PM Budapest
Detailed Programme: (CET – time-zone)
13.30-14.00 CET Regisztráció/Registration
14.00 – 15.20 Nemzetközi pogramelem/International Section – with zoom link hybrid format – supported by EPALE Hungary
Development of Basic Skills – Opportunities and Limitations in the Age of Learning
Rövid köszöntő/Welcome: Várkonyi, Zoltán és Németh, Balázs – Erasmus+ PDS4BST project
EPALE NOTE: Vedovatti, Anildo – EPALE Hungary NSS
Distinguished experts in Adult and Lifelong Learning will discuss some key issues of basic skills –
Q&A to follow
levezető elnök/chair: Dr. habil Németh Balázs, ügyvezető-CEO, MELLearN/MTA PTB Andragógiai Albizottság
15.20 – 15.40 Kávészünet/coffee-break
15.40 – 17.00 Magyar nyelvű MELLearN-PDS programelem/ Hungarian Section
Alapkészségek fejlesztése felnőttkorban. Lehetőségek és korlátok a tanulás korában
Felkért előadóink:
- Zsuffa Ákos, elnök/A Felnőttképzők Szövetsége (FVSZ): Készségek és alapok a felnőttek fejlesztésében
levezető elnök/chair: Dr. habil Németh Balázs, ügyvezető-CEO, MELLearN/MTA PTB Andragógiai Albizottság/PASCAL Int. Observatory, Vice-Director for CEE
17.00 – 17.40 Q&A – Zárszó/Closure
Felsőoktatási Lifelong Learning a képesség-fejlesztés, a kultúraközvetítés és
fenntarthatóság tükrében: A hatékony és innovatív tudástranszferek lokális/regionális és globális trendjei
University Lifelong Learning in the Scope of Skills Development, Cultural Exchange and
Sustainability: Local/Regional and Global Trends of Effective Knowledge Transfers
19. Nemzeti és nemzetközi lifelong learning konferencia programja
Helyszín: PTE KPVK Szekszárd (7100 Szekszárd, Rákóczi u. 1.)
2023. június 14. szerda
Christina Paulus (Universität für Bodenkultur Wien/AUCEN): Trends of University Lifelong Learning in Austrian Higher Education
Heribert Hinzen (DVV International/University of Pécs/UIL-consultant) – Institutionalization and professionalization of adult learning and education – potential and role for higher education
Pascal Paschoud (University of Lausanne/EUCEN President) – Reflections to Changes and Challenges in Swiss University Lifelong Learning (on-line)
Purebl György (Semmelweis Egyetem) – New ways of learning and students’ mental health (on-line)
Brikena Xhomaqi (European LLL Platform, Brussels) – Lifelong Learning Policy Trends and Issues in Europe (on-line)
A., Felsőoktatási Lifelong Learning és a digitális transzformáció hatásai – EPALE műhely; (52. terem)
Szekcióvezető: Kovács Zsuzsa – Molnár György
- Németh Balázs: A felnőttkori tanulás facilitálása. Egy “PDS-MOOC” fejlesztése on-line környezetben uniós projekt segítségével
- Dominek Dalma Lilla – Barnucz Nóra: A flow mérés jelentősége egy pilot kutatás kapcsán
- Barnucz Nóra – Botos Virág – Ceglédi Szabolcs – Dominek Dalma Lilla: Az oktatók digitális műveltségének vizsgálata az egyik hazai egyetemen
- Rajcsányi-Molnár Mónika – András István – Balázs László – Czifra Sándor: Integrált felsőoktatási-szakképzési online tananyagfejlesztés és platform kialakítása az eDUE-eBánki projektek tükrében
- Balázs László – Rajcsányi-Molnár Mónika – András István – Katus Szilvia: eBánki – digitális transzformáció a technikusi képzésben
- Shairil Bhardwaj: Quality Dimensions of the Competencies and the Roles of Adult Learning Professionals in Non-Formal Adult Education in Germany
- Fodorné Tóth Krisztina – Simon Krisztián: Motiváció és képzésszervezés: oktatói célcsoportok és az online képzések
- Almádi Zsófia: Lifelong Learning megvalósulása az EDUC Európai Egyetemi szövetség munkájában
- Orbán Zsolt: Az e-learning ökoszisztéma szereplői és az MI
- Fodor Andrea: Mérni vagy nem mérni ez itt a kérdés, avagy hogyan vélekednek a felsőoktatásban tanulók.
- Molnár György – Fodor Andrea – Orosz Beáta: A digitalizáció és a digitális transzformáció hatásai a szakképzés és felsőoktatás bázisán
B., A munka világának átalakulása és felsőoktatási LLL; (109. terem)
Szekcióvezető: Keczer Gabriella – Szabó Szilvia
- Kovács Tamás: Rurális LLL kezdeményezések Magyarországon az ezredfordulót követően – hogyan tudja egy régió megőrizni közösségeit és fejleszteni munkaerőpiacát a felnőttképzésen keresztül?”
- Mangné Kardos Zita – Kovács Éva: Szak- és intézményválasztási motivációk korrelációs vizsgálata a műszaki felsőoktatásba készülő középiskolás tanulók körében
- Zimmermann Ildikó: Az egyetemek társadalmi felelősségvállalásának ismertsége egy hallgatói körben
- Katonáné Kovács Judit – Vizdák Károly: Oktatói szerepeknek való megfelelés a felsőoktatásban, vállalkozásfejlesztés szakon
- Mosonyiné Ádám Gizella – Vallyon Andrea Júlia: BESPOKE DPTP. Eszik vagy isszák? Újszerűség és kreativitás az üzleti oktatásban
- Sánta Zsófia: „Itt is vagyok, ott is vagyok” – A karrierváltás tanulmányozása kvalitatív módszerekkel
- Benke Magdolna: Empowerment és élethosszig tartó tanulás, munkavállalói nézőpontból
- Horváth Orsolya: Kulcskompetenciák a munka világába vezető úton
- Budai Gábor: A okleveles technikusképzés és a felsőoktatás kapcsolata
- Keczer Gabriella: „A tanulás idő, pénz, hatalom” – Levelezős hallgatók tanulási motivációi és tapasztalatai a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karán
C., Demográfiai, térségi tényezők és Lifelong Learning; (38. terem)
Szekcióvezető: Laki Ildikó – Kópházi Andrea
- Schottner Krisztina – Laki Ildikó: Megváltozott szerepek az idősödő társadalom árnyékában
- Koltai Zoltán: Hatékony tudástranszfer a kistelepülésen élők szolgálatában
- Ponyi László: Esélyegyenlőség, közösségi tanulás, közösségi művelődés
- Bognár Mária: A közösségi tanulás megteremtése Belső-Somogy hátrányos helyzetű kistelepülésein
D., Klímaváltozás, fenntarthatóság és az egyetemek LLL potenciálja; (223. terem)
Szekcióvezető: Bartus Gábor – Zádori Iván – Sándorné Kriszt Éva
- Rajcsányi-Molnár Mónika – András István – Czifra Sándor: Élményalapú oktatás online környezetben: A GeoGEKKO projekt bemutatása
- Glied Viktor: A PTE Zöld Egyetem projektje
- Leányvári Krisztina: A fenntarthatóságra nevelés helyzete a vendéglátóipari szakképzésben és a duális képzőhelyeken a Balaton déli partján
- Kocsis-Simon Ágnes: Környezettudatosság erősítése felnőtt tanulási projektek segítségével
- Berendi Carmel: The Role of Learning Cities to Foster Sustainability: Comparative Study Introducing the Current Developments and Best Practices in European and South East Asian Context
- Függ Zsolt Péter: Aktív állampolgárság a fenntartható fogyasztásért: A digitális platformok szerepe a fogyasztási minták megváltoztatásában
E., Egészség és jóllét az egyéni és közösségi tanulások tükrében; (48. terem)
Szekcióvezető: Bacsa-Bán Anetta – Cserné Adermann Gizella
- Vinczéné Fekete Lídia – Sass Judit: Az oktatóvideóval támogatott tanulás során átélt unalom összefüggése a jólléttel a felsőoktatásban
- Bodnár Éva – Sass Judit: A hallgatói mentorálás megítélése Dodge jóllét modellje alapján
- Cserné Adermann Gizella – Bacsa-Bán Anetta: Érezd jól magad nálunk, ha felnőttként belefogtál! – Szakmai oktatók képzése a Dunaújvárosi Egyetemen pozitív pedagógiai/andragógiai nézőpontból
- Hartungné Somlai Eszter: Az egészségtudomány területén tanuló hallgatók megküzdési stratégiáinak összefüggései a tanulási motiváció és mentálhigiénés tényezők függvényében
- Botos Bettina: A szocio-emocionális tanulás és készségfejlesztés (SEL) elmélete, története, nemzetközi gyakorlata, ill. a kapcsolódó hazai kutatások és oktatási törekvések ismertetése
F., Kultúraközvetítés és tanulási innovációk: megváltozó közösségek, aktív állampolgárság és a digitális média kölcsönhatása; (122. terem)
Szekcióvezető: Brachinger Tamás – Szilágyi Tamás
- Mészáros Attila: Creating innovative school communities based on the Riemann-Thomann system
- Szilágyi Tamás: Mesterséges intelligencia alkalmazásának etikai vonatkozásai az oktatási innovációban
- Gál Anikó: Felsőoktatási hallgatók körében végzett projektmunka ismertetése
- Habos Dorottya: Offline tanórák támogatása hibrid gimnáziumi oktatásban
- Koltai Zsuzsa: A múzeumi tanulás jó gyakorlatainak és kihívásainak komparatív vizsgálata Pécsett és Görlitz-ben
- Fábián Fanni: A közművelődési intézményrendszer hatása a fiatalok komolyzenei attiűdjének alakulására
- Eötvös Soma: Mit tanulhatunk szimulációs versenyekből? – A Modell Európai Parlament 2019-es Nemzeti ülésének kvantitatív elemzése
- Schmidt László: Igazság(szolgáltatás), digitalizáció és innováció. Eddigi eredmények és lehetséges célok
G., Információs műveltség, digitalizáció és mesterséges intelligencia a LLL kontextusában; (101. terem)
Szekcióvezető: Egervári Dóra – Sulyok Tamás
- Sulyok Tamás: Gamifikációs megoldások a fejlesztésben – Egy felsőoktatási kurzus tapasztalatai
- Egervári Dóra – Kovács Edina: A mesterséges intelligencia és a könyvtárak – lehetőség vagy veszély?
- Horváth Mariann – Szőke-Milinte Enikő – Karainé Gombocz Orsolya: Információs műveltség – hallgatói eredményesség
- Karainé Gombocz Orsolya – Horváth Mariann – Szőke-Milinte Enikő: Digitális tanulási eredményesség
- Szőke-Milinte Enikő – Horváth Mariann – Karainé Gombocz Orsolya: Információs műveltség – digitális énhatékonyság – digitális állampolgárság
- Juhász Márta: Az információs műveltség mérésének modelljei Európában
- Dergez-Rippl Dóra: Jövőbeli tudás, múltbeli tapasztalat – A mesterséges intelligencia egyetemi tanulmányokban való használatának új dilemmája
- Nagy Andor: Személyes digitális hagyatékunk megőrzési lehetőségei
- Dudok Fanni: A gamification a fenntarthatósági ismeretek oktatásában: új módszertani elemek bevezetése a pedagógusképzési programokba
- Varga István: A digitalizáció lehetőségei a szociálpedagógia munkában
A 2024. évi 20. évi Felsőoktatási Lifelong Learning konferencia vendéglátó egyetemének bemutatkozása: Óbudai Egyetem (Molnár György)
Együttműködő partnereink: